09173147324- 071-32317588

راهنمای جامع انتخاب بهترین لنز دوربین عکاسی


راهنمای جامع انتخاب بهترین لنز دوربین عکاسی

 

انتخاب بهترین لنز دوربین عکاسی به عنوان یکی از مهم‌ترین اجزای اساسی و حیاتی دوربین نقش بسیار مهمی در ثبت تصاویر با کیفیت بالا دارد. یکی از اصلی‌ترین مزایای لنز دوربین عکاسی این است که به عنوان "چشم" دوربین عمل می‌کند و قادر خواهد بود تا تصاویر را با کیفیت، روشنایی و وضوح بالا ایجاد کند. انواع لنز دوربین عکاسی دارای ویژگی‌های منحصر به فرد است که به عکاسان امکان می‌دهد با توجه به نوع سوژه، محیط و شرایط نوری بهترین لنز را برای عکاسی انتخاب کنند. معرفی انواع لنز دوربین عکاسی و انتخاب صحیح آن به شما کمک می‌کند جلوه‌های ویژه و خاص را در تصاویر ایجاد کنید.

دسته بندی انواع لنز دوربین توانایی ایجاد عمق میدان کم یا عمق بالا را مهیا خواهد کرد. با خرید لنز دوربین عکاسی با انعطاف پذیری و توانایی‌هایش در تولید تصاویر با کیفیت، ابزار بسیار قدرتمندی برای هر عکاس حرفه‌ای یا افراد علاقمند به عکاسی است.

 

لنز دوربین

معرفی انواع لنز دوربین عکاسی

 

دسته بندی انواع لنز دوربین

در دسته بندی انواع لنز دوربین، لنز به دو دسته لنز زوم و لنز ثابت تبدیل می‌شود و به عنوان یکی از اجزای اساسی و مهم در عملکرد دوربین‌ها شناخته می‌شود. انواع لنز با توجه به نوع دیافراگم، فاصله کانونی، ویژگی‌های نوری و دیگر پارامترهای فیزیکی برای کاربردهای خاصی مناسب است و در تولید و ثبت تصاویر با ویژگی‌های مختلف موثر خواهد بود.

 

لنز ثابت Prime lens

لنز ثابت دوربین فاصله کانونی ثابتی دارد و نمیتوان فاصله کانونی آن را تغییر داد که در دوربین عکاسی کامپکت یا معمولی وجود دارد و باعث می‌شود کاربران نیازی به تنظیم دستی فاصله کانونی لنز برای ثبت تصویر نداشته باشند. اما لنز دوربین‌های بدون آینه در بیشتر اوقات مزایای زیادی برای عکاسان به همراه دارد و به علت باز بودن دیافراگم می‌تواند نور بیشتری را دریافت کند به همین دلیل برای عکاسی در شب گزینه‌ای مناسب خواهد بود. شما می‌توانید از دیافراگم باز لنز ثابت تصویری با پس زمینه تار با سوژه باکیفیت ثبت کنید به همین دلیل برای عکاسی پرتره کاربردی خواهد بود.

 

لنز زوم Zoom lens

لنز زوم فاصله کانونی متغیری را برای شما ایجاد خواهد کرد. عدسی‌های لنز زوم را میتوان جابجا کرد و فاصله کانونی را تغییر داد این ویژگی مهم باعث شده تا بتوان به راحتی تصاویر را کوچک یا بزرگ کرد. لنز زوم در لنز دوربین های DSLR و بدون آینه قابل استفاده خواهد بود و به افراد علاقه مند به عکاسی و عکاسان امکان می‌دهد هنگام ثبت تصاویر به تعویض انواع لنز دوربین عکاسی نیاز نداشته باشد.

 

 

 

بررسی فنی انواع لنز دوربین عکاسی بر اساس فاصله کانونی

همان‌طور که متوجه شده‌اید در دسته بندی انواع لنز دوربین شاهد دو لنز ثابت و لنز زوم بوده‌ایم اما بهتر است بدانید لنز دوربین عکاسی از لحاظ فاصله کانونی به دسته بندی‌های بیشتری تقسیم می‌شود. فاصله کانونی در دوربین‌های عکاسی که بر حسب میلی متر بیان می‌شود فاصله‌ای است که لنز متمرکز کننده نور از سطح حسگر یا فیلم دوربین تا نقطه کانونی منعکس شده که برای هر دوربین و انواع لنز دوربین به عواملی مانند طول بزرگ‌نمایی یا زوم لنز، فرمت حسگر و ویژگی‌های لنز بستگی دارد.

 

 

فاصله کانونی

میدان دید

مقدار زوم روی سوژه

فاصله کانونی کوتاه

دید گسترده

کم

فاصله کانونی بلند

دید محدود

زیاد

 

لنز ماکرو lens Macro

لنز ماکرو از انواع لنز دوربین که برای عکاسی اشیا کوچک و جزئیات آن با بزرگ نمایی بالا استفاده می‌شود. لنز ماکرو به گونه‌ای طراحی شده است تا از فاصله کوتاه بتواند از سوژه عکاسی کرده و امکان زوم برای دیدن جزیئات ریز و درشت را در کنار وضوح بالا ثبت کند. کاربرد لنز دوربین عکاسی ماکرو برای عکاسی مواد غذایی، ساعت، حشرات، گل، جواهرات و موارد دیگر استفاده می‌شود. قابلیت بزرگنمایی  و دقت بالا در ثبت تصاویر باعث شده تا لنز ماکرو مورد علاقه عکاسان حرفه‌ای باشد و از آن برای عکاسی پروژه‌های خود استفاده کنند. نسبت بزرگنمایی این لنز جذاب 1:1 است و می‌تواند اندازه واقعی سوژه را در حسگر دوربین ثبت کند.

 

لنز دوربین عکاسی

 لنز ماکرو کاربرد لنز دوربین عکاسی

 

لنز دوربین عکاسی نرمال normal lens

لنز دوربین عکاسی نرمال با فاصله کانونی حدود 35mm یا 50mm به عنوان لنزی استاندارد در عکاسی مورد استفاده قرار می‌گیرد. لنز نرمال زاویه دید مشابه انسان دارد و می‌تواند تصاویر طبیعی و واقع‌گرایانه را به نمایش بگذارد، بنابراین برای گرفتن تصاویر پرتره، مناظر طبیعی و عکس‌های روزمره انتخابی عاقلانه است. کیفیت بالا هنگام عکاسی و خلق تصاویر شارپ از دیگر مواردی است که لنز نرمال را برای عکس خانوادگی، مسافرت و فعالیت روزمره مناسب می‌کند.

 

لنز عکاسی نرمال

 انواع لنز نرمال دوربین

 

لنز تله فتو telephoto lens

لنز تله فتو که در دیگر دسته بندی انواع لنز دوربین قرار می‌گیرد برای عکاسی از فاصله‌های دور استفاده می‌شود. لنز تله فتو به عنوان قسمتی از دوربین‌های DSLR و همچنین دوربین‌های مدرن با تکنولوژی میرورلس مانند دوربین‌های فوجی، سونی و پاناسونیک وجود دارد. لنز‌های تله فتو با قابلیت بزرگنمایی بالا به عکاس اجازه می‌دهد تا از سوژه‌های دورافتاده با وضوح و جزئیات بیشتری عکاسی کنند و برای عکاسی از موضوعاتی مانند مناظر طبیعی، حیات وحش، عکاسی ورزشی و حتی عکاسی فضایی نیز مناسب می‌باشند. لنز تله فتو فاصله کانونی بزرگی دارند و امکان زوم دوربین را برای عکاسی از فاصله بیشتر فراهم می‌کنند.

 

تله فتو

لنز تله فتو از انواع لنز دوربین

 

لنز واید Wide Lens

لنز‌ واید در عکاسی و فیلم‌برداری استفاده می‌شوند تا زاویه دید وسیع‌تری از صحنه را به رخ بکشند. لنز واید با فاصله کانونی کوتاه تجربخ بصری جالبی را برای تماشاگر ایجاد می‌کند. عبور نور بیشتر و گستردگی فیلد دید از دیگر ویژگی‌های لنز واید محسوب می‌شود و به عکاسان و فیلم‌برداران اجازه عکاسی از مناظر طبیعی، عکاسی معماری، عکاسی گروهی و عکاسی در مسافرت را می‌دهد.

 

لتز واید عکاسی طبیعت

 

لنز چشم ماهی Fisheye Lens

لنز فیش آی با فاصله کانونی اندک، زاویه دید گسترده‌ای را هنگام عکاسی مهیا می‌کند لنز چشم ماهی با تمرکز بر روی تصویر یا شیب مرکزی، تصاویری با منظری بسیار گسترده انحنای شدید در لبه‌های تصویر به وجود می‌آید که باعث می‌شود تصویر ثبت شده یک منحنی کلی بگیرد و به نظر می‌رسد که انسان دارای دیدی گرد و محدب است.

 

لنز دوربین واید

 

کاربرد لنز دوربین عکاسی

هر یک از انواع لنز دوربین کاربرد خاصی در موارد گوناگون دارند و افراد علاقه‌مند به عکاسی بهتر است طبق حوزه مورد علاقه خود، بهترین لنز دوربین عکاسی را تهیه کنند. همان‌طور که می‌دانید لنز دوربین عکاسی یکی از عناصر اصلی و حیاتی در عملکرد دوربین های عکاسی و ثبت تصاویر باکیفیت می‌باشد. در ادامه کاربرد لنز دوربین عکاسی را بیشتر توضیح خواهیم داد.

 

 

نوع لنز

لنز ماکرو

لنز نرمال

لنز تله فتو

لنز واید

لنز چشم ماهی

کاربرد لنز

عکاسی مواد غذایی

ساعت

حشرات و گل

جواهرات

پرتره

مناظر طبیعی

عکس‌های روزمره

حیات وحش

عکاسی ورزشی

عکاسی حیوانات

مناظر طبیعی

عکاسی معماری

عکاسی گروهی

عکاسی خلاقانه

 

 

مشخصات فنی انواع لنز دوربین

مشخصات فنی انواع لنز دوربین به شما کمک می‌کند انتخاب بهتری در هنگام انتخاب انواع لنز دوربین عکاسی داشته باشید و بر طبق خواسته خود از عکاسی لنز مناسب را برای خود خریداری کنید.

 

انواع لنز

 مشخصات فنی انواع لنز دوربین

 

  1. فاصله کانونی یا Focal Length به واحد میلیمتر بیان می‌شود و نشان‌دهنده فاصله فوکوس لنز از سطح حسگر دوربین است. لنز با فاصله کانونی کوتاه، زاویه دید گسترده‌تری دارد در حالی که لنز با فاصله کانونی بلند، باعث بزرگنمایی تصاویر می‌شود.
  2. دیافراگم نشان‌دهنده قابلیت لنز برای کنترل میزان نوری است که وارد حسگر دوربین می‌شود. لنز با دیافراگم کوچک با عمق میدان کم عملکرد بهتری را در شرایط نوری نامساعد ایجاد خواهد کرد.
  3. بعضی از لنزها مخصوص حسگرهای خاصی هستند. مثلا لنزهای فول فریم (Full Frame) برای استفاده با حسگرهایی با اندازه حسگر 35mm طراحی در حالی که لنزهای APS-C برای استفاده با حسگرهای کوچکتر APS-C طراحی می‌شوند.
  4. برخی از انواع لنز دوربین عکاسی دارای سیستم ثبت تصویر هستند که کیفیت تصویر را در شرایط نوری نامساعد یا در حالت‌های مختلف عکاسی با سوزه در حال حرکت بهبود می‌بخشد.
  5. لنز دوربین عکاسی دارای فوکوس اتوماتیک (AF) یا فوکوس دستی (MF) است بیشتر لنزهای دوربین امروزی دارای حالت‌های فوکوس چندگانه بوده که به کاربر امکان می‌دهد بین فوکوس اتوماتیک و دستی حالت مورد نظر خود را انتخاب کند.
  6. توجه به وزن و ابعاد نیز برای علاقمندان به حمل و نقل آسان حائز اهمیت است.

 

مزایای لنز دوربین عکاسی

مزایای استفاده از لنزهای دوربین عکاسی گسترده و متنوع است که در زیر به برخی از آن‌ها اشاره شده است:

  • انتخاب انواع لنز دوربین عکاسی باکیفیت به شما امکان می‌دهد تا تصاویر با وضوح، جزئیات و رنگ‌های بیشتری را ثبت کنید، این امر اهمیت بسیاری در تولید تصاویر با کیفیت بالا دارد.
  • با استفاده از مجموعه‌ای متنوع از لنزها، شما قادر خواهید بود تا در تولید تصاویر با سبک‌های مختلف، از پرتره گرفته تا مناظر طبیعی عکس برداری کنید.
  • لنزهای تله فتو به شما امکان می‌دهد تا از فواصل دورتر عکاسی کنید و زوم قدرتمندی داشته باشید در صورتی که لنز واید باعث می‌شود تا بتوانید فضای گسترده‌تری را در تصاویر خود بگنجانید.
  • لنزه ماکرو برای عکس های از نزدیک با جزئیات دقیق و لنز چشم ماهی برای ثبت تصاویر با زاویه دید گسترده و منحصر به فرد بسیار مفید می‌باشد.

 

 

 

یگانه امیری نژاد 1402/11/18