معرفی دکمه‌های دوربین کنون و نحوه کار با آن ها


معرفی دکمه‌های دوربین کنون و نحوه کار با آن ها

دوربین‌های کنون در سایز و انواع مختلفی به بازار عرضه می‌شوند، همین تفاوت در اندازه دوربین‌ها باعث می‌شود کاربرد دکمه‌های دوربین کنون در آنها متفاوت باشد. آشنایی با دوربین عکاسی و شناسایی نحوه کاربرد دکمه‌های آن به شما کمک می‌کند تا در فرآیند عکاسی و فیلمبرداری عملکرد بهتری داشته باشید. اولین و مهم‌ترین فاکتور برای عکاسی و فیلم‌برداری حرفه‌ای درک و شناخت کامل از نحوه عملکرد دوربین و دکمه‌های آن است.

معرفی دکمه‌های دوربین کنون

دکمه‌های دوربین کنون با توجه به مدل و نوع دوربین کاربردهای متفاوتی دارد. دکمه‌های دوربین معمولا در بالای دوربین قرار دارند و دسترسی انگشتان دست با توجه به محل قرارگیری آن‌ها به این دکمه‌ها راحت است.

معرفی دکمه های دوربین کنون

دکمه پخش/توقف ویدیو

دکمه‌ پخش و توقف ویدیو در تمامی دوربین‌ها به رنگ قرمز طراحی می‌شود اما ممکن است جای آن در انواع دوربین‌ها متفاوت باشد. لازم به ذکر است در این جا به این سوال که دکمه شاتر دوربین کجاست پاسخ داد، در واقع در تعدادی از دوربین‌ها به جای این دکمه قرمز رنگ، از دکمه شاتر استفاده می‌شود. در واقع دکمه شاتر معمولا در بالای دوربین قرار دارد.

دکمه روشن خاموش دوربین کنون

دکمه پاور یا روشن خاموش دوربین کنون به منظور روشن کردن و خاموش کردن دوربین مورد استفاده قرار می‌گیرد. محل قرارگیری این دکمه معمولا اطراف دکمه شاتر قرار دارد اما در موارد خاص ممکن است در جای دیگری رو بدنه دوربین عکاسی تعبیه شود.

دکمه شاتر دوربین

با فشردن دکمه شاتر دوربین می‌توانید از سوژه مورد نظر خود عکس بگیرید. دکمه شاتر در بالای دوربین قرار دارد و به صورتی طراحی شده است که هنگام گرفتن دوربین، دست انگشت اشاره دست راست به صورت کامل به آن اشراف داشته باشد. حال که دانستیم دکمه شاتر دوربین کجاست، بد نیست بدانیم که دکمه شاتر دوربین به دو حالت مختلف فشرده می‌شود، اگر نیمی از دکمه را فشار دهید، دوربین روی سوژه مورد نظر فوکوس کرده و با فشار دادن دوباره دکمه شاتر دوربین، عمل عکس‌برداری از سوژه انجام می‌شود.

دکمه جبران نور دوربین دیافراگم (دکمه EV)

با استفاده از این دکمه، امکان تنظیم نور دوربین هنگام عکس‌برداری به وجود می‌آید. از این دکمه می‌توانید در سه حالت عکاسی کنید؛ حالت P (خودکار)، حالت S (شاتر) و حالت آخر A (دیافراگم) که هرکدام کاربرد و عملکرد خاص خود را دارند.

  • حالت P: در این حالت دوربین با توجه به شرایط محیطی و شدت نور، برای جبران و تنظیم نور کافی، سرعت شاتر یا اندازه دریچه دیافراگم را تغییر می‌دهد.
  • حالت S: در حالت S، فقط سرعت شاتر توسط عکاس تغییر می‌کند و دریچه دیافراگم توسط دوربین کم و زیاد می‌شود.
  • حالت A: این حالت برعکس حالت S است، دریچه دیافراگم به صورت دستی تنظیم و سرعت شاتر توسط دوربین تعیین می‌شود.

دکمه نمایش زنده (Live View)

ویژگی نمایش زنده در دوربین‌ها یک آپشن محسوب می‌شود که در برخی از دوربین‌ها مورد طراحی می‌شود و مورد استفاده قرار می‌گیرد. نمایش زنده به صورت یک کلید یا یک دکمه است که پس از عکاسی یا فیلم‌برداری می‌توانید بلافاصله آن را در صفحه LCD مشاهده کنید. هرچند این ویژگی کاربرد زیادی ندارد اما یکی از مهم‌ترین مزیت‌های استفاده از ویژگی نمایش زنده این است که تصویری که در صفحه LCD به شما نشان می‌دهد، تصویری است که به‌ نوعی شبیه‌سازی عکس نهایی است، و به شما دید بهتری از عکس نهایی می‌دهد.

دکمه فلاش

با فشار دادن دکمه فلاش، دوربین فلاش می‌زند و این موضوع در هر 4 حالت A، S ،P و M باعث فلاش زدن می‌شود. این دکمه ممکن است در دوربین‌های مختلف، متفاوت باشد و محل آن فرق کند اما در تمامی دوربین‌ها یک علامت صاعقه روی تمامی دکمه‌های فلاش قرار دارد که نشان‌گر این دکمه است. در کنار علامت صاعقه، یک علامت + وجود دارد دارد که به منظور جبران‌ نوردهی فلاش مورد استفاده قرار می‌گیرد و با فشار دادن و نگه داشتن این علامت (+)، می‌توانید میزان نوردهی فلاش دوربین را تنظیم کنید.

حلقه زوم دوربین

حلقه زوم اغلب از حلقه لنز دوربین بزرگ‌تر است و با چرخاندن آن، لنز دوربین به سمت جلو و عقب جابجا می‌شود و بر روی سوژه مورد نظر زوم می‌کند.

دکمه‌ی منو

این دکمه، منوی دوربین را روی صفحه‌ی نمایش دوربین می‌آورد و می‌توانید از طریق آن کیفیت عکس‌برداری، تنظیمات فوکوس و فلاش و تمام تنظیمات مربوط به دوربین عکاسی را انجام دهید. دکمه منو به صورت دایره‌ای شکل است و معمولا در سمت راست صفحه نمایش دوربین قرار دارد.

دکمه Info

با فشردن دکمه info هنگام عکس‌برداری می‌توانید اطلاعات مختلفی را در مورد عکس مورد نظر بر روی صفحه نمایش دوربین مشاهده کنید.

قفل مود فوکوس و نوردهی خودکار

اگر خواستار قفل کردن تظمیات مربوط به مود فوکوس و حالت نوردهی خودکار هستید، این دکمه را فشار دهید و نگه دارید. این ویژگی حتی در زمانی که دوربین را حرکت می‌دهید کاربرد دارد.

حالت های عکاسی دوربین کنن

حالت‌های عکاسی دوربین کنون

منظور از حالت‌های عکاسی دوربین کنون در واقع همان نوع تنظیماتی است که می‌توانید قبل از عکاسی آن را به صورت دلخواه انجام دهید تا نزدیک‌ترین عکس به انتخاب خود را بگیرید. حالت‌های عکاسی دوربین کنون به 3 دسته، حالت دستی، حالت نیمه خودکار و حالت خودکار تقسیم می‌شود که در زیر به بررسی هر یک از این موارد می‌پردازیم.

1. حالت دستی (M): در این حالت تمامی تنظیمات و پارامتر‌ها توسط عکس و به صورت دستی صورت می‌گیرد.

2. حالت نیمه خودکار (A، S و P): در این 3 حالت که به حالت‌های نیمه خودکار معروف است، طبق حالت و شرایط محیط تنظیم سرعت شاتر و دریچه دیافراگم به صورت دستی و خودکار (نیمه خودکار) متغیر است.

3. حالت خودکار (Auto): در حالت خودکار، دوربین به‌ صورت خودکار تمامی تنظیمات و پارامتر‌ها از جمله سرعت شاتر، دریچه دیافراگم، ، میزان نور فلاش و … را انجام می‌دهد و عکاس بدون هیچ دخالتی می‌تواند به عکس‌برداری ادامه دهد.

دکمه دکلانشور دوربین چیست و چه کاربردی دارد؟

دکمه دکلانشور دوربین چیست ؟ قبل از پاسخ به این سوال بهتر است بدانیم، در عکاسی امروزه فوکوس و ثبت جزئیات در تصویر‌برداری از اهمیت بالایی برخوردار است. دکمه دکلانشور دوربین به منظور فوکوس عمیق بر روی سوژه و با قابلیت ثبت جزئیات ریز تصویر در اکثر دوربین‌های پیشرفته و سطح بالا مورد استفاده قرار می‌گیرد. هنگام استفاده از دکمه دکلانشور دوربین به منظور از بین نرفتن تمرکز دوربین در تصویر‌برداری حتما از 3 پایه استفاده کنید. برای افزایش عملکرد این دکمه‌ می‌توانید به صورت همزمان از حالت قفل شدن مود فوکوس استفاده کنید تا به صورت کامل روی سوژه مورد نظر تمرکز کنید.

1403/3/17