راهنمای گرفتن عکس‌های باور نکردنی در شب


راهنمای گرفتن عکس‌های باور نکردنی در شب

عکاسی در شب یکی از جذاب‌ترین و در عین حال چالش‌برانگیزترین شاخه‌های عکاسی است که می‌تواند نتایج شگفت‌انگیزی به همراه داشته باشد. انتخاب یک دوربین مناسب عکاسی در شب می‌تواند تاثیر بزرگی در کیفیت تصاویر شما ایجاد کند. با بهره‌گیری از ترفندهای عکاسی در شب و استفاده از تجهیزات عکاسی در شب، شما می‌توانید عکس‌هایی جذاب و حرفه‌ای در تاریکی ثبت کنید. در این مقاله ما به بررسی آموزش عکاسی در تاریکی و راهنمای گرفتن عکس های باور نکردنی در شب می پردازیم. با ما همراه باشید،تا رازهای عکاسی در شب را کشف کنید و مهارت‌های خود را در این زمینه به سطحی جدید برسانید.

عکاسی در شب

به ثبت تصاویر و عکس‌های مختلف از مناظر شهری، خیابان، آسمان و ستارگان عکاسی در شب می‌گویند.

عکاسی در شب یعنی نور کم. هنگام عکاسی در شب، باید مطمئن شوید که نور کافی روی سوژه وجود دارد تا دوربین شما بتواند وجود آن را ثبت کند. توجه کنید که هر مکانی در شب ویژگی‌های خودش دارد. شما باید پیش از اقدام به عکاسی از شرایط و قابلیت‌های محیط انتخابی خود آگاهی داشته باشید تا بتوانید ابزارهای مورد نیاز آن فضا را فراهم کنید. برای گرفتن عکس‌های باورنکردنی درشب به جز داشتن یک دوربین با کیفیت، ممکن است به مقداری تجهیزات مانند نور اضافه، چراغ قوه یا حتی ریسه های نور نیاز داشته باشید. بهترین نتایج در عکاسی شب، با انتخاب مکان مناسب و تمرین مداوم بدست می‌آید.

آموزش عکاسی در شب

 شما می‌توانید با راهنمای گرفتن عکس های باور نکردنی در شب، تصاویری جذاب و خیره‌کننده ثبت کنید. برای این کار شما فقط باید اصول آموزش عکاسی در شب و همچنین تنظیمات دوربین برای این نوع عکاسی را بدانید تا زیبای شب را به تصویر بکشید. برای گرفتن عکس‌های باورنکردنی در شب به نکات زیر توجه کنید.

  • برای شروع، باید یک دوربین مناسب عکاسی در شب انتخاب کنید. دوربین‌های DSLR و بدون آینه با سنسورهای بزرگ و قابلیت کنترل دستی بهترین گزینه‌ها هستند.
  • بسته به نوع عکس مورد نظرتان، انتخاب لنز مناسب مهم است. برای عکاسی شهری و مناظر وسیع، لنز واید (wide-angle) مناسب است. برای عکس‌های استارتریل، لنز با کاناپه بلند (telephoto) را در نظر بگیرید.
  • استفاده از منابع نور موجود مانند نورهای شهری، نور ماه و ستارگان یا چراغ‌های نرم و ملایم برای نورپردازی سوژه مهم است.
  • برای جلوگیری از تار شدن تصاویر به دلیل لرزش دست، حتماً از تراز بدنی مناسب یا از ترایپاد استفاده کنید

تنظیمات دوربین برای عکاسی در شب

عکاسی در شب برخلاف تصور عموم سخت نیست و به تجربه شما و استفاده از تجهیزات مناسب و تنظیمات دوربین بستگی دارد. در واقع، با داشتن دوربین مناسب و تنظیمات صحیح، می‌توان به نتایج بسیار خوبی در عکاسی شب دست یافت.

  •  برای عکاسی شب، دوربین را از حالت اتوماتیک خارج کرده و بر روی حالت Manual بچرخانید.
  • استفاده از سه پایه برای عکاسی در شب ضروری است چون عکاسی در شب معمولاً نیاز به نوردهی طولانی دارد.در این حالت، نگه داشتن دوربین با دست ممکن است باعث تار شدن تصاویر شود. سه‌پایه به شما کمک می‌کند تا دوربین را ثابت نگه دارید و تصاویر واضح‌تری ثبت کنید.
  • دیافراگم را در حالت پایین تنظیم کنید که این موضوع بستگی به لنز شما دارد. پایین بودن در لنز ها متفاوت است، به عنوان مثال لنز شما ممکن است به f / 5.6 یا f / 3.5 کاهش یابد.
  • سرعت شاتر را روی 10 ثانیه تنظیم کنید. برای ثبت جزئیات در تاریکی، باید از سرعت شاتر طولانی استفاده کنید.
  • هنگام عکاسی شب، تنظیمات ISO خود را روی 1600 بگذارید. برای کاهش نویز تصویر، بهتر است از کمترین مقدار ISO ممکن استفاده کنید.
  • زمان عکاسی در شب، دوربین خود را نزدیک به زمین تنظیم کرده و به سمت آسمان حرکت دهید چون در بیشتر عکس های شبانه، تمرکز اصلی آسمان و ستاره‌ها می‌باشد پس دوربین را طوری زاویه دهید که آسمان بر بخش‌های بالایی و میانی تصویر حاکم شود.
  • اکنون دوربین شما آماده عکاسی است و ممکن است ضبط تصویر کمی طول بکشد که در این حالت عادی است. در نهایت اگر عکس خیلی روشن بود ISO را روی 800 بگذارید و اگر عکس خیلی تاریک بود سرعت شاتر را روی به 30 ثانیه تغییر داده و مجددا عکس بگیرید.

ترفندهای عکاسی در شب

عکاسی در شب مانند سایر شاخه های عکاسی ترفندهایی دارد که باعث می‌شود عکس های باور نکردنی در شب ثبت کنید. برای بهبود کیفیت عکس‌های شبانه، می‌توانید از ترفندهای زیر استفاده کنید:

  • در شب عکس‌ها را کمی روشن‌تر از آنچه که در صفحه نمایش خوب به نظر می‌رسد، بگیرید.
  • برای جلوگیری از لرزش دوربین هنگام فشار دادن دکمه شاتر، از تایمر داخلی دوربین یا ریموت استفاده کنید.
  • در صورت نیاز، می‌توانید چراغ‌های LED یا فلاش‌های خارجی برای اضافه کردن نور به صحنه به کار گیرید.
  • از تکنیک‌های مختلف مانند نوردهی طولانی برای ثبت مسیرهای نور خودروها یا ستارگان استفاده کنید
  • همیشه چند تا عکس آزمایشی بگیرید تا علاوه بر پیدا کردن ایده‌های جدیدتر، تنظیمات دوربین را تغییر بدهید.

تجهیزات ضروری برای عکاسی در شب

برای گرفتن عکس‌های با کیفیت در شب،نیازمند تجهیزات مناسب هستید. در زیر لیست تجهیزات ضروری برای عکاسی در شب را مشاهده کنید.

دوربین

 داشتن یک دوربین عکاسی با کیفیت مهم‌ترین عامل برای عکاسی است، به ویژه در شرایطی مانند عکاسی در شب که نور کم و چالش‌های فنی بیشتری وجود دارد. یک دوربین با کیفیت باید حداقل 4 ویژگی زیر را داشته باشد.

  •  قابلیت ثبت تصاویر با فرمت RAW
  • داشتن عمر باتری طولانی
  • پشتیبانی از حالت BULB برای نوردهی طولانی
  •  توانایی گرفتن عکس‌های بدون نویز در ایزو ISO یا حساسیت‌های بالای 1600

لنز مناسب عکاسی در شب

یک از مهم‌ترین و کاربردی‌ترین تجهیزات برای عکاسی در شب، لنز دوربین عکاسی مناسب است. استفاده از لنزهای با قابلیت‌های مناسب برای نورپردازی و عمق میدان بهتر، نقش بسیار مهمی در کیفیت نهایی عکس دارد. لنزهای واید (wide-angle) برای عکس‌های شهری و مناظر، و لنزهای با کاناپه بلند (telephoto) برای عکاسی استارتریل و اجرام نورانی، انتخاب‌های مناسب هستند.

هود لنز

یکی دیگر از تجهیزات پرکاربرد در عکاسی شب، هود لنز است. هود یک قطعه از پلاستیک است که در جلوی دوربین قرار می‌گیرد و مانع ورود نور پراکنده و مستقیم به لنز می‌شود. همچنین هود لنز به عنوان یک لنز اضافی، از لنز شما در برابر خطرات و آسیب های احتمالی محافظت می‌کند.

 سه پایه در عکاسی در شب

سه پایه‌ها یکی از ابزارهای مهم در عکاسی شب هستند. عکاسی در شب نیازمند سرعت شاتر بین 10 تا 30 ثانیه است پس ثابت نگه داشتن دوربین در این تایم زمانی کار سختی است. استفاده از سه پایه با بدنه محکم می‌تواند برای گرفتن عکس‌های با کیفیت به شما کمک زیادی کند. همچنین سه پایه باید امکان عکاسی از زاویه های بالا و پایین را داشته باشد.

ریموت شاتر

استفاده از ریموت کنترل باعث می‌شود شما بدون نیاز به نگه داشتن دوربین، ریموت را از راه دور کنترل کنید و تصاویر خود را بدون هیچ لرزشی از جانب دست، از راه دور ثبت کنید.

فیلترهای عکاسی در شب

فیلترها قطعات ژلاتینی یا شیشه‌ای هستند که جلوی لنز دوربین نصب می‌شوند و برای کاهش میزان آلودگی نوری استفاده می‌شوند.بهتریت فیلتر برای عکاسی در شب، فیلتر ND است. این فیلتر دقیقا مثل یک عینک آفتابی مقدار نور وارد شده به لنز را به‌طور یکنواخت کاهش می‌دهد.

چراغ قوه

هنگام عکاسی در تاریکی، برای پیدا کردن دکمه‌های دوربین، بستن سه پایه و سایر تجهیزات به یک چراغ قوه پرنور نیاز دارید. استفاده از چراغ قوه گوشی پاسخگوی این کار است ولی باعث خالی شدن باطری و خاموش شدن گوشی می‌شود.

بهترین دوربین عکاسی در شب چه ویژگی هایی دارد؟

 بصورت کلی، برای گرفتن عکس های باور نکردنی در شب باید حداقل 3 فاکتور، دوربین مناسب، تکنیک‌های ویژه و نوردهی کافی داشته باشید. انتخاب بهترین دوربین برای عکاسی در شب بستگی به بودجه و نیاز افراد دارد. ویژگی‌های یک دوربین مناسب عکاسیشامل موارد زیر است.

ISO یا حساسیت سنسور به نور

یکی از ویژگی‌های دوربین خوب توانایی گرفتن عکس در ایزوهای بالا است. برای عکاسی در شب، ISO باید حداقل 1600 باشد. از طرفی میزان بالای ISO باعث ایجاد نویز در عکس می‌شود و کیفیت عکسها به شدت پایین می‌آید. امروزه اکثر دوربین‌ها این ویژگی را دارند ولی بهتر است هنگام خرید به کارکرد دوربین دقت کنید.بهترین دوربین عکاسی در شب باید بتواند در ISO بالا با کم‌ترین نویز ممکن تصویر را ثبت کند.

امکان تنظیم دستی فوکوس، نوردهی و وایت بالانس

با اینکه دوربین‌ها حالتی اتوماتیک برای تنظیم عواملی همچون فوکوس، نوردهی، وایت بالانس را دارند، اما هنگام عکاسی در شب به دلیل وجود نور کم ممکن است حالت اتوماتیک دوربین به سختی کار کند؛ بنابراین وجود حالت تنظیم دستی به ما کمک می‌کند تا با توجه به شرایط نوری مختلف دوربین خود را تنظیم کنیم.

قابلیت ثبت تصاویر با فرمت RAW

قابلیت RAW تصاویر را بدون فشرده سازی و به صورت ثبت شده در دوربین ذخیره می‌کند. که این ویژگی باعث حفظ کیفیت تصویر شده و ادیت تصاویر راحت‌تر انجام می‌گیرد.

پشتیبانی از حالت BUEB برای نور دهی طولانی

نور شب برای عکاسی کم است و ما نیاز به نوردهی طولانی داریم تا کوچکترین نورها نیز توسط سنسور دوربین ثبت شوند. در این شرایط حالت BUEB کاربرد زیادی دارد. دکمه شاتر را برای چند ثانیه باز نگه دارید تا میزان نور روی سنسور ثبت شود.

در پایان

 عکاسی در شب یکی از شاخه‌های پرطرفدار عکاسی است و مثل مدل‌های دیگر عکاسی نیازمند یک دوربین با کیفیت است. آگاهی از تنظیمات دوربین می‌تواند منجر به گرفتن عکس‌های باور نکردنی و جذاب در شب شود. برندهای معتبر دوربین‌های عکاسی جهان مثل Canon یا Sony این ویژگی‌ها را دارند. برای خرید یک دوربین با کیفیت و برند معتبر بهتر است از فروشگاهای معتبر خرید کنید .فروشگاه فروشگاه فتو بهنام با بیش از 40 سال فعالیت یکی از قدیمی‌ترین فروشگاه‌های تجهیزات عکاسی و فیلمبرداری است. شما می‌توانید برای مشاوره و خرید دوربین و تجهیزات عکاسی از فتو بهنام بصورت حضوری و آنلاین اقدام نمایید.

1403/4/18