عکاسی اسپلش (water splash) چیست؟


عکاسی اسپلش (water splash) چیست؟

عکاسی اسپلش (water splash) یا عکاسی پاشش آب یکی از جذاب ترین و خلاقانه ترین شاخه‌های عکاسی است که به ثبت لحظات زیبا و دینامیک مایعات می‌پردازد. عکاسی اسپلش به ویژه در دنیای هنر‌های بصری و تبلیغات محبوبیت زیادی دارد، زیرا توانایی ایجاد تصاویری شگفت انگیز و جذاب را دارد که می‌تواند توجه بیننده را به خود جلب کند.

عکاسی splash به دلیل قابلیت ایجاد حرکات و اشکال غیرقابل پیش بینی در هنگام برخورد مایعات با یکدیگر به هنرمندان اجازه می‌دهد تا تصاویری بی نظیر خلق کنند. برای انجام این کار، عکاسان معمولا از کیت عکاسی اسپلش استفاده می‌کنند که در ادامه  مقاله در مورد آن صحبت خواهیم کرد.

به طور کلی عکاسی از مایعات یک کار پیچیده و در عین حال سرگرم کننده می‌باشد که نیاز به خلاقیت، دقت و دانش فنی دارد. با استفاده از کیت عکاسی اسپلش و تکنیک‌های مناسب، هر کس می‌تواند به یک عکاس حرفه‌ای در این زمینه تبدیل شود و تصاویری شگفت انگیز از مایعات را خلق کند. این نوع عکاسی نه تنها یک چالش تکنیکی می‌باشد؛ بلکه فرصتی برای ابزار خلاقیت و هنر در دنیای بصری محسوب می‌شود. در ادامه مقاله بیشتر در مورد عکاسی اسپلش صحبت خواهیم کرد.

عکاسی اسپلش

نحوه گرفتن عکس های اسپلش (عکاسی از مایعات)

تکنیک های عکاسی از آب به این صورت است که ابتدا باید یک صحنه را آماده کنید؛ در واقع یک پس زمینه ساده و یک ظرف شفاف و یا بازتاب دهنده می‌تواند به برجسته شدن عکاسی پاشش آب کمک کند. سپس با استفاده از یک قطره چکان یا ابزار مشابه قطره‌هایی از آب یا مایع مورد نظر را به داخل ظرف بیندازید.

استفاده از قطره چکان و ابزار‌های مشابه آن به شما این امکان را می‌دهد که کنترل دقیق تری بر میزان و زمان رها کردن قطرات داشته باشید. همچنین شما می‌توانید ابزار‌های مخصوص عکاسی splash مانند کیت عکاسی اسپلش یا ترگیر‌های مخصوص را به کار ببرید.

در عکاسی splash، زمان‌بندی بسیار مهم می‌باشد. شما باید دوربین عکاسی و فلاش را به گونه‌ای تنظیم کنید که در لحظه برخورد قطره با سطح آب، عکس گرفته شود. برای اینکار، می‌توانید از تکنیک‌های مختلفی مانند استفاده از حسگرهای صدا یا نور برای همزمان‌سازی شاتر با لحظه برخورد قطره استفاده کنید. 

ابزار ضروری برای گرفتن عکس‌های اسپلش

لوازم مورد نیاز برای عکاسی اسپلش splash، بسیار مهم است. زیرا با استفاده از تجهیزات دقیق و مناسب تصویر می‌تواند خلاقانه و جذاب باشد. در قسمت پایین ابزارهای ضروری برای عکاسی از مایعات شرح داده ایم.

دوربین مناسب عکاسی مایعات (اسپلش)

برای عکاسی splash و یا عکاسی پاشش آب، دوربین‌هایی با سرعت شاتر بالا ضروری هستند. این دوربین‌ها باید قابلیت فریز کردن در زمان عکاسی از مایعات را داشته باشند. برخی از ویژگی‌های مهم water splash؛ داشتن سرعت بالا حداقل11000/1 ثانیه برای فریز کردن حرکت مایعات، ثبت جزئیات دقیق با سنسور‌های Full Frame و عکاسی اسپلش با دوربین مناسب است به همین علت شما این فرصت را دارید که به طور مداوم عکس بگیرید.

لنز مناسب برای عکاسی از مایعات

لنز‌های ماکرو و تله‌فوتو برای عکاسی اسپلش مناسب هستند. لنز‌های ماکرو برای عکاسی water splash به شما این امکان را می‌دهد که روی جزئیات کوچک تمرکز کنید درحالی که تله فوتو باعث ایجاد فاصله‌ی مناسب می‌شود تا از پاشش مستقیم آب به دوربین جلوگیری شود.

فلاش پر قدرت سریع

در عکاسی از مایعات به خصوص در عکاسی پاشش آب استفاده از فلاش‌های پر قدرت و سریع یا نور LED با قابلیت تنظیم شدت نور می‌تواند به شما کمک کند تا حرکات سریع مایع را بهتر ثبت کنید.همچنین استفاده از نور پس زمینه می‌تواند جلوه زیبایی به عکس ببخشد.بهتر است بدانید که بهترین گزینه برای عکاسی splash فلاش‌های استروب است که سرعت بالا و نور مناسبی دارد.

کیت عکاسی اسپلش

بسیاری از عکاسان حرفه‌ای برای کنترل و دقت بیشتر لحظه ثبت عکاسی از مایعات از کیت عکاسی اسپلش استفاده می‌کنند. کیت عکاسی اسپلش که با استفاده از مهم ترین بخشش کنترل کننده زمان (Trigger) به شما این امکان را می‌دهد که تا شما لحظه‌ی دقیق پاشش مایعات را تشخیص دهید و شاتر، فلاش یا دوربین را درست در همان لحظه فعال کنید.

سه پایه

سه پایه در عکاسی اسپلش کمک می‌کند تا دوربین کاملا ثابت بماند و از هرگونه لرزش جلوگیر شود؛ زیرا حتی کوچکترین لرزش هم باعث کم شدن وضوح تصویر و از دست رفتن جزئیات می‌شود. همچنین در عکاسی water splash انتخاب زاویه بسیار مهم می‌باشد. سه پایه باعث ایجاد زاویه دوربین مناسب در یک موقعیت خوب برای ثبت لحظه عکاسی می‌شود.

نرم‌افزار ویرایش عکس

برای ویرایش عکس‌های مربوط به عکاسی از مایعات به ویژه عکاسی اسپلش می‌توان از نرم افزارهایی مانند Adobe Photoshop و Adobe Lightroom استفاده کرد که امکانات بسیاری را برای بهبود کیفیت ویرایش عکس فراهم می‌آورد.

نکات عکاسی اسپلش

تنظیمات دوربین جهت عکاسی اسپلش

همانطور که در قسمت بالا توضیح دادیم دوربین عکاسی از مایعات باید تنظیمات مخصوص به خود را داشته باشد. سرعت شاتر به طور کلی اگر 1000/1 ثانیه باشد که برای فریز کردن قطرات کوچک مناسب است؛ با این سرعت جزئیات ریز قطرات را می‌توان به وضوح ثبت کرد. اما اگر بخواهید حرکت آب را به شکل‌های دیگر ثبت کنید به طور مثال(به جای فریز کردن کمی حرکت نشان دهید) می‌توانید از سرعت شاتر پایین تر 500/1استفاده کنید.

از تنظیمات دوربین عکاسی باید به دیافراگم هم اشاره کرد که نقش مهمی در میزان نور ورودی و کنترل عمق میدان دارد. برای تنظیم عمق میدان مناسب و حفظ وضوح سوژه و پس زمینه، دیافراگم بین F/4 تا F/8 می‌تواند انتخاب خوبی باشد. این تنظیمات اجازه می‌دهد تا هم قطرات آب و هم جزئیات محیط به خوبی ثبت شوند.

برای حفظ کیفیت تصویر و جلوگیری از نویز از مقدار ISO پایین استفاده کنید. اگر نور کافی دارید 100ISO تا 400 مناسب می‌باشد. این مقدار از ایجاد نویز در تصویر جلوگیری می‌کند و کیفیت بالای عکس را تضمین می‌کند.

برخی  از دوربین‌ها هستند که تنظیمات دستی دارند که در صورت استفاده شما از این دوربین‌ها باید بر سرعت شاتر، دیافراگم و ISO کنترل کامل داشته باشید. از مزیت استفاده از دوربین با تنظیمات دستی باید به نوردهی و تنظیمات دقیق آن که مطابق با صحنه می‌باشد اشاره کرد، به خصوص زمانی که از منابع نور قابل کنترل مانند فلاش استفاده می‌کنید.

در عکاسی اسپلش، اغلب از فلاش‌های سریع یا نورهای مصنوعی استفاده می‌شود؛ تا لحظه پاشیدن مایعات به بهترین نحو ثبت شود. اگر از فلاش استفاده می‌کنید بهتره نور محیط کمتر شود تا تنها فلاش بتواند سوژه را روشن کند. اینکار به واضح تر شدن تصویر کمک می‌کند.

ایده‌های خلاقانه عکاسی اسپلش splash

عکاسی اسپلش یا پاشیدن آب که نیازمند ترکیبی از خلاقیت و تکنیک‌های حرفه‌ای عکاسی می‌باشد؛ از لحظه‌های پر انرژی و پویای پاشیدن مایعات عکس می‌گیرد. بهتر است که در عکاسی splash برای اینکه تصاویر خاص و منحصر به فرد شود سوژه‌ای مختلفی را انتخاب کنید.

سوژه خلاقانه برای عکاسی اسپلش می‌توان عکاسی از میوه‌های رنگارنگی مثل توت فرنگی و یا لیمو باشد که در حال افتادن در آب هستند،یا پاشیدن مایعات رنگی مثل آب پرتقال و یا رنگ بر روی سطوح شفاف می‌تواند چشم را خیره کند؛ به همین دلیل با یک نورپردازی مناسب و یا فلاش تصویری زنده و پویایی را می‌سازد.

ایده های عکاسی اسپلش

نکات مهم در عکاسی اسپلش (پاشیدن آب)

برای عکاسی splash با کیفیت و خلاقانه رعایت نکات زیر به شما کمک می‌کند تا نتایج بهتری داشته باشید:

1- انتخاب سوژه‌هایی با رنگ‌های زنده و قوی باعث می‌شود که تصویر از پس زمینه ساده یا سیاه و سفید جدا شود. ترکیب رنگ‌های زنده با پاشش آب مایل به آبی تفاوت خوبی ایجاد کرده و تصویر شما را بسیار چشم نواز می‌کند.

2- اگر از سوژه‌های کوچک مانند میوه‌ها یا اشیاء ظریف عکس گرفتید بهتر است که حداقل از 6 تا 10 قطعه استفاده کنید. اینکار باعث عمق و جذابیت عکاسی پاشش آب می‌شود و آن را در اندازه‌های مختلف به نمایش می‌گذارد.

3- خلاقیت در ترکیب سوژه‌هایی با اندازه‌ها و شکل‌های مختلف به تصویر شما جذابیت بیشتری می‌بخشد. می‌توانید میوه‌های کوچک و بزرگ یا اشیاء با اشکال هندسی متفاوت را در یک عکس قرار دهید تا ترکیب متنوعی ایجاد شود.

4- برای عکاسی از مایعات و پاشیدن آب به صورت گسترده‌تر و با قدرت بیشتر،از سوژه‌هایی با سطح بزرگتر مانند میوه‌های درشت استفاده کنید. همچنین، ارتفاعی که از آن سوژه را رها می‌کنید تاثیر زیادی بر روی بزرگی پاشش آب دارد.هرچه ارتفاع بیشتر باشد؛ عکاسی water splash جذاب تر می‌شود.

5- قبل از عکاسی میوه‌ها و سبزیجات را بشویید. اینکار موجب تمیز ماندن آب در طول عکاسی می‌شود. به همین دلیل نیاز به تعویض مکرر آن نیست؛ به خصوص وقتی که می خواهید عکس حرفه‌ای و شفاف بگیرید.

6- اگر آب در حین عکاسی شروع به کثیف شدن کرد آن را عوض کنید. زیرا در صورتی که از مخزن بزرگی استفاده می‌کنید؛ تعویض منظم آب به شما کمک می‌کند که تصویر واضح باشد و در مرحله پس از پردازش کمتر ویرایش داشته باشید.

7- یکی از نکات مهم در عکاسی اسپلش، تمیز نگه‌داشتن شیشه جلوی مخزن می‌باشد. قطرات آب روی شیشه ممکنه به مرور زمان روی کیفیت تصویر تاثیر منفی بگذارد. بنابراین اگر شیشه را مرتبا تمیز کنید تصاویر بدون لکه و باوضوح بیشتری ثبت می‌شود.   

 

 

1403/6/21