رفلکتور چیست و چه انواعی دارد؟


رفلکتور چیست و چه انواعی دارد؟

رفلکتور یک وسیله است که نور را بازتاب می‌دهد یا به جایی خاص هدایت می‌کند. در علم نورپردازی و فیزیک نور، رفلکتور به هر سطحی گفته می‌شود که نور را به جای دیگری بازتاب می‌دهد. از رفلکتورها در انواع مختلف کاربردها استفاده می‌شود، از جمله در عکاسی برای کنترل نور و سایه، در سیستم‌های روشنایی برای تاب‌نمایی نور، و در تلسکوپ‌ها برای جمع‌آوری نور استفاده می شود.

رفلکتورها معمولاً از موادی مانند فلزات، شیشه، یا سطوح با بازتابندگی بالا ساخته می‌شوند. آینه‌ها نوعی رفلکتور هستند که نور را بازتاب می‌دهند و معمولاً برای تصویربرداری و روشنایی استفاده می‌شوند.

رفلکتور عکاسی چیست؟

رفلکتورهای عکاسی ابزارهایی هستند که برای تاب‌نمایی نورها در عکاسی استفاده می‌شوند. این ابزارها از سطوح با بازتاب نور بهره می‌برند تا نورهای محیط را به سوی فضایی مشخص (مانند یک فریم عکس) هدایت کنند. از رفلکتورها برای کنترل نور و سایه در عکاسی در فضاهای داخلی و خارجی استفاده می‌شود. این ابزارها معمولاً با سطوحی از جنس مختلف مانند پارچه‌های نرم، فلزات، یا پلاستیک‌های با کیفیت تهیه می‌شوند و در اندازه‌ها و رنگ‌های مختلف موجودند تا به نیازهای مختلف عکاسی پاسخ دهند.

رفلکتور عکاسی چیست

کاربردهای رفلکتور نور

با استفاده از شناخت کاربردهای رفلکتور نور، می‌توانید کیفیت نورپردازی سوژه را بهبود بخشید و همچنین کنتراست و تون‌های صورت را متعادل کنید. همانطور که در تمامی منابع نور مشاهده می‌شود، هرچقدر رفلکتور بزرگ‌تر باشد، نوری که بازتاب می‌دهد نرم‌تر خواهد بود. برای دستیابی به نور نرم و نرم‌تر، بهتر است از رفلکتورهای سفید و نقره‌ای استفاده کرده و آن‌ها را به سوژه نزدیک نگه دارید.

اگر منبع نور شما قوی نیست و از رنگ‌هایی به جز نقره‌ای استفاده می‌کنید، مناسب است رفلکتور را در فاصله‌ای بیشتر از سوژه قرار دهید تا نور آن از منبع نور اصلی شما بیشتر باشد و به عنوان یک نور پرکننده عمل کند.

هنگام استفاده از رفلکتورهای نقره‌ای یا طلایی زیر نور خورشید، به مدل خود هشدار دهید که به صورت مستقیم به آن نگاه نکند. اینکه نور شدید بازتاب داده شده از سطح رفلکتور چشم‌های او را اذیت کند، یک اتفاق آزاردهنده است که بهتر است جلوگیری شود.

تشخیص نقطه‌ای که نور روی آن تابیده می‌شود، زیر نور رفلکتور نقره‌ای یا طلایی، ساده است. اما این کار با رفلکتورهای سفید ممکن است دشوار باشد. بهتر است رفلکتور سفید را دور سوژه حرکت داده و تاثیر آن را بررسی کنید. این تغییرات ممکن است ظاهری ناچیز داشته باشند، اما به شما کمک می‌کنند بهترین روش نگه داشتن رفلکتور را مشخص کنید.

انواع رنگ رفلکتور عکاسی

تمامی رفلکتورهای عکاسی مقداری از نور را جذب می‌کنند؛که تفاوت این رفلکتورها در رنگ‌های آن‌ها است. انواع رنگ رفلکتور به شرح زیر:

رفلکتور سفید

رفلکتورهای سفید مناسب نورپردازی‌هایی هستند که نمی‌خواهید از فلاش استفاده کنید. این نوع رفلکتور یک انتخاب کلاسیک و عمومی است که در عکس‌برداری و محیط‌های باز مورد استفاده قرار می‌گیرد. باعث نرم شدن رنگ پوست صورت می‌شود و به همین دلیل، این نوع رفلکتور به محبوبیت بالایی دست یافته است و بسیاری از افراد آن را برای عکس‌برداری انتخاب می‌کنند؛ حتی عروس و داماد‌ها در مراسم عروسی خود از رفلکتور سفید استفاده می‌کنند تا درصد کنتراست بین نورهای اصلی و فرعی را به حداقل برسانند.

رفلکتور نقره‌ای

این نوع رفلکتور نسبت به دیگر رفلکتورها بازتاب نور بیشتری دارد، بنابراین برای صحنه‌هایی که خود کم نور هستند و نیاز به نور بیشتر و کنتراست بالا دارند، از آن استفاده می‌شود. در نظر داشته باشید که در مکان‌های باز، استفاده از رفلکتور نقره‌ای ممکن است باعث سردتر شدن نور شود.رفلکتورهای نقره‌ای دارای دو نوع مات و براق هستند که هر کدام در شرایط خاصی کاربرد دارند. برای مثال، رفلکتور مات و نقره‌ای مناسب عکس‌های پرتره است، در حالی که نوع براق آن برای عکس‌برداری از ورزشکاران مناسب است؛ زیرا باعث می‌شود عضلات بیشتری برجسته شوند و بیشتر دیده شوند.

رفلکتور طلایی

رفلکتور طلایی به منظور شاداب کردن پوست در هنگام عکس‌برداری به کار می‌رود و دمای رنگ را به گرمی نزدیک می‌کند. این نوع رفلکتورها به خصوص در زمان‌های غروب آفتاب مورد استفاده قرار می‌گیرند و موجب جلوه‌دهی به چشم‌ها و شاداب کردن پوست صورت می‌شوند.اما بهتر است اگر در زمان ظهر عکس می‌گیرید، از رفلکتورهای سفید و نقره‌ای استفاده کنید تا کنتراست نور را که در درجه‌ی بالایی قرار دارد را متعادل کنید.

رفلکتور مشکی

این رفلکتور مخصوص برای عکاسی در استودیو طراحی شده است و برای عکس‌برداری در این محیط، استفاده از این رفلکتور مشکی ضروری است. وظیفه‌ی اصلی این رفلکتور ایجاد سایه‌های عمیق بر روی سوژه و دریافت نور به‌صورت کامل است. اما باید توجه داشت که رفلکتور مشکی قادر به تغییر دمای نور نمی‌باشد.

رفلکتور شفاف

این رفلکتور معمولاً در روزهای آفتابی مورد استفاده قرار می‌گیرد، زیرا در این روزها معمولاً نور به شدت بالایی دارد. از این رفلکتور برای کاهش شدت نور استفاده می‌شود؛ به این دلیل که درجه‌ی نور در روزهای آفتابی بسیار بالاست و استفاده از رفلکتور شفاف برای کاهش شدت نور، بهبود کیفیت عکس‌برداری را فراهم می‌کند.

انواع رفلکتور عکاسی

اندازه انواع رفلکتور

یکی از اولین تصمیماتی که باید درباره آن بگیرید، اندازه رفلکتور مورد نیاز شما است. اگر به طور معمول از پرتره‌های فردی عکس می‌گیرید، ممکن است یک رفلکتور کوچک‌تر برای شما مناسب باشد. البته، یک رفلکتور بزرگ‌تر قابلیت نرم کردن و بازتاب کردن نور به مساحت بیشتری از سوژه را دارد، اما کنترل کردن رفلکتورهای بزرگ‌تر نیز دشوارتر است. رفلکتور با قطر ۴۲ اینچ (۱۰۷ سانتی‌متر) اندازه‌ای کاملاً معمولی است که ترکیبی زیبا از سهولت استفاده و بازتاب نور مناسب را فراهم می‌کند. پس از تعیین اندازه کلی مورد نظر خود، می‌توانید بین مارک‌ها و اشکال مختلف جستجو کنید. رفلکتورهایی را خواهید یافت که دارای دسته، براکت یا قاب هستند یا حتی هیچ ویژگی فانتزی ندارند.

مزایای استفاده از رفلکتور

  1. استفاده از رفلکتور به عنوان یک نور پرکننده ، به این منظور که می‌توانید سطح نورپردازی را در محیط‌های مختلف کنترل کنید و به تناسب نیازهای خود تنظیم کنید.
  2. با وجود رفلکتور ها، عکاسان میتوانند جهت و شدت نور را تنظیم کنند و سایه‌ها را نرم‌تر یا سخت‌تر کنند.
  3. رفلکتور ها یک هدایت کننده نور هستند که میتوانند روشنایی عکس را افزایش دهند، به‌ویژه در مواردی که نور کافی موجود نیست.
  4. رفلکتورها با حفظ توازن بین سایه و نور در تصویر می‌توانند کنتراست تصاویر را بهبود بخشند.
  5. رفلکتورها می‌توانند سایه‌ها را نرم‌تر کنند و از جلوه‌ی غیرطبیعی در عکس‌ها جلوگیری کنند.
  6. با استفاده از رفلکتورها می‌توانید از سایه‌های نامطلوب در پس‌زمینه یا روی سوژه جلوگیری کنید و جلوه‌ی بهتری به عکس بدهید.
  7. از رفلکتور ها میتوانیدهنگام بارش باران مثل یک چتر استفاده کنید.
  8. اگر نیاز به حرکت دادن موها یا لباس سوژه‌ی خود دارید، اما پنکه یا دستگاه دمنده را فراموش کرده‌اید، با تکان دادن رفلکتور میتوانید حرکت باد را ایجاد کنید.
  9. به جای استفاده از یک پس‌زمینه یکپارچه بزرگ یا دیوار مقعر، می‌توانید به راحتی رفلکتور خود را به عنوان یک پس‌زمینه مناسب در پشت سوژه‌تان قرار دهید.

برندهای محبوب رفلکتور

  1. رفلکتور دایره‌ای گودگس (Godox)
  2. رفلکتور مستطیلی سام نایس فوتو (Sam Nice Photo)
  3. رفلکتور مستطیلی وست کات (Westcott)
  4. رفلکتور هارمونی فوتو (Harmony Foto)
  5. رفلکتور Neewer
  6. رفلکتور Photek
  7. رفلکتور Lastolite

آیا استفاده از رفلکتور برای فیلمبرداری مناسب است؟

بله، استفاده از رفلکتور برای فیلمبرداری نیز می‌تواند بسیار مفید باشد. در فیلمبرداری، همانند عکاسی، نور یکی از عوامل اساسی است که بر کیفیت و جلوه‌ی تصویر تأثیر می‌گذارد. با استفاده از رفلکتورها، می‌توانید نور را به سمت سوژه راهنمایی کنید، سایه‌ها را نرم‌تر کنید، کنتراست را تنظیم کنید و جلوه‌ی کلی تصویر را بهبود بخشید.

به عنوان مثال، در فیلمبرداری فیلم‌های حماسی یا در فیلم‌هایی که نیاز به برجسته کردن جزئیات صورت دارند، ممکن است از رفلکتورها برای نورپردازی سوژه استفاده شود تا جلوه‌ی دینامیک‌تر و زیباتری به تصویر داده شود. همچنین، در فیلمبرداری صحنه‌های روز، می‌توانید از رفلکتورها برای کاهش سایه‌های نامطلوب و افزایش روشنایی استفاده کنید.

رفلکتور فیلم برداری

استفاده از رفلکتور برای عکاسی با گوشی هوشمند

در عکاسی با گوشی هوشمند، می‌توانید از رفلکتورها برای انعکاس نور به سوژه استفاده کنید تا سایه‌های نامطلوب را کمتر کرده و نور متوازن‌تری در تصویر داشته باشید. به‌عنوان مثال، می‌توانید رفلکتور را در نزدیکی سوژه قرار داده و نور مستقیم را به سمت سوژه انعکاس داده تا سایه‌ها روشن‌تر و نرم‌تر شوند و جلوه‌ی زیباتری به تصویر ببخشید.

همچنین، استفاده از رفلکتورها می‌تواند در جلوه‌دهی به جزئیات صورت در عکس‌های پرتره با گوشی هوشمند نیز موثر باشد. با قرار دادن رفلکتور در زاویه‌های مختلف، می‌توانید نور را به طور متوازن به سمت صورت سوژه هدایت کرده و جلوه‌ی زیباتری به تصویر دهید.

چطور می‌توان رفلکتور عکاسی ساخت

برای ساخت رفلکتور، ابتدا نیاز به یک تخته مقوایی یا فومی بزرگ و صاف دارید. سپس از چسب نواری یا اسپری برای چسباندن فویل آلومینیوم به تخته استفاده می‌کنید. پروسه‌ی ساخت رفلکتور بسیار ساده است. کافی است تخته مقوایی را به ابعاد یا شکل مورد نیاز خود برش دهید و سپس فویل آلومینیوم را روی آن بچسبانید. نکته مهم این است که فویل آلومینیوم دارای دو سطح مختلف است:

یکی از این سطوح نسبت به سطح دیگر بازتاب بیشتری دارد و اینکه شما از کدام یک از این دو سطح برای ساخت رفلکتور استفاده می‌کنید، به شما بستگی دارد. شما میتوانید هر دو طرف تخته مقوایی را با فویل آلومینیومی پوشانده و از هر دو طرف فویل آلومینیومی استفاده کنید. این کار باعث می‌شود شما کنترل بیشتری روی میزان نور بازتاب شده داشته باشید. همچنین برخی از مردم ترجیح می‌دهند قبل از چسباندن فویل آلومینیوم به تخته مقوایی یا فومی،  خودشان آن را مچاله کنند. این کار باعث می‌شود نور بازتاب داده شده نرم‌تر و غیرمستقیم‌تر باشد. همچنین می‌توانید فویل آلومینیوم را با اسپری رنگ کنید تا رنگ و کیفیت نور بازتاب شده را تغییر دهید.

ساخت رفلکتور عکاسی

تفاوت رفلکتور و دیفیوزر

تفاوت اصلی بین دیفیوزر و رفلکتور در تغییر جهت نور است. یک رفلکتور نور را در یک جهت مشخص هدایت می‌کند، در حالی که یک دیفیوزر نور را به صورت یکنواخت و نرم در تمام جهات پخش می‌کند. هدف اصلی رفلکتور ایجاد یک نور پرکننده است، در حالی که هدف دیفیوزر پراکنده کردن نور و ایجاد یک نور نرم و یکنواخت است. این دو ابزار در عکاسی و فیلمبرداری تفاوت‌هایی دارند، اما می‌توانند به عنوان مکمل یکدیگر عمل کنند.

راهنمای خرید بهترین رفلکتور نور

مانند اکثر ابزارهای عکاسی، رفلکتورها انواع مختلفی دارند و به همین دلیل، موارد استفاده‌ی آن‌ها نیز بسیار متنوع است. رفلکتورها به اندازه، رنگ و شکل‌های مختلفی طراحی شده‌اند که نحوه استفاده از آن‌ها را تحت تاثیر قرار میدهد.

  1. اندازه رفلکتور به عنوان مهمترین عامل برای انتخاب رفلکتور است.چرا که منابع نوری که گسترده‌تر هستند، معمولاً نوری ملایم‌تر ارائه می‌دهند، بنابراین اگر از یک رفلکتور کوچک استفاده کنید، سایه‌های ایجاد شده توسط آن واضح‌تر خواهد بود. همچنین، در صورت استفاده از یک رفلکتور بیش از اندازه بزرگ در فضای باز، وجود باد ممکن است برای شما مشکل‌ساز شود. بنابراین، موقع تهیه رفلکتور، بهتر است اندازه آن را در نظر داشته باشید.
  2. شکل رفلکتور نیز اهمیت دارد. شکل دایره‌ای، که یکی از معمول‌ترین شکل‌های رفلکتورها در دنیاست، به خصوص در رفلکتورهای با اندازه کوچک مشاهده می‌شود. اما در رفلکتورهای بزرگتر، شکل مستطیلی با گوشه‌های گرد استفاده معمولی‌تری دارد. علاوه بر اینکه شکل رفلکتور نور منعکس شده را تعیین می‌کند، همیشه در نظر داشته باشید که رفلکتورها می‌توانند برای بازتاب نور به چهره افراد استفاده شوند و بنابراین بازتاب نوری که در چشم فرد دیده می‌شود، به شکل رفلکتور خواهد بود.
  3. در انتخاب رفلکتور، رنگ همیشه یک نکته حیاتی است که باید به آن توجه کنید. رفلکتور نقره‌ای اغلب نور را بازتاب می‌دهد، اما این ممکن است برای برخی شرایط مناسب نباشد. رفلکتور سفید نوری ملایم را ارائه می‌دهد، که به شما کمک می‌کند با سایه‌های ناشی از نور شدید روبرو نشوید. رفلکتورهای طلایی باعث گرم شدن رنگ نور بازتابی می‌شوند و همچنین مانند رفلکتورهای نقره‌ای نور را با شدت بیشتری بازتاب می‌دهند. در حال حاضر، رفلکتورهای طلایی در عکاسی اغلب استفاده نمی‌شوند، زیرا می‌توان از افکت‌های فتوشاپ برای گرم کردن نور در عکس‌ها استفاده کرد. در مقابل، رفلکتورهای سیاه رنگ برای جذب نور و نه بازتاب آن استفاده می‌شوند. این به شما امکان می‌دهد که از آنها به شکلی منحصر به فرد استفاده کنید، مانند از بین بردن سایه‌ها یا ایجاد اثرات عمیق در عکس.

در خرید رفلکتور، فاکتورهای دیگری هم باید در نظر گرفته شوند. بسیاری از رفلکتورها ارزان قیمت هستند، اما نوعی با فریم فلزی نیز وجود دارد که عمر مفید رفلکتور را افزایش می‌دهد و قابلیت کنترل بیشتری را فراهم می‌کند. با این حال، رنگ و اندازه هنوز اهمیت بیشتری دارند.

نرگس غلامی 1403/2/6