معرفی انواع دوربین عکاسی و بررسی ویژگی آن‌ها


معرفی انواع دوربین عکاسی و بررسی ویژگی آن‌ها

قبل از خرید دوربین عکاسی باید انواع دوربین عکاسی را بشناسید. دنیای عکاسی، دنیایی پر از رنگ، نور و قاب‌های خاطره انگیز است. در این میان، دوربین‌ها به عنوان ابزار اصلی عکاسان، نقشی اساسی در خلق این آثار هنری ایفا می‌کنند. تنوع دوربین‌ها در بازار، انتخاب را برای عکاسان، چه مبتدی و چه حرفه‌ای، به چالش می‌کشد.

در این مقاله قصد داریم انواع دوربین‌های عکاسی و ویژگی‌های هریک را بررسی کنیم. از دوربین‌های کامپکت و ساده تا دوربین‌های DSLR و بدون آینه حرفه‌ای، هر کدام دنیایی از امکانات و قابلیت‌ها را به شما ارائه می‌دهند. با شناخت درست انواع دوربین‌ها و نیازهایتان، می‌توانید بهترین انتخاب را برای ثبت لحظات ناب زندگی خود داشته باشید.

انواع دوربین عکاسی

انواع دوربین عکاسی با امکانات متفاوت، در اشکال و قیمت‌های متنوعی وجود دارند. انتخاب دوربین مناسب به نیازها و بودجه شما بستگی دارد. در ادامه رایج‌ترین انواع دوربین‌های عکاسی را معرفی می‌کنیم.

دوربین DSLR

دوربین‌های DSLR مخفف عبارت دوربین دیجیتال تک‌لنزی بازتابی، یکی از انواع دوربین عکاسی محبوب می‌باشند. این نوع دوربین عکاسی از طریق یک سیستم آینه بازتابی، نور را از لنز به منظره‌یاب اپتیکی منتقل می‌کند. این امر به عکاسان امکان می‌دهد تا تصویری واضح و واقعی از صحنه‌ای که می‌خواهند عکس بگیرند را مشاهده کنند. همچنین DSLR برای عکاسان آماتور و حرفه‌ای که به دنبال کیفیت تصویر بالا می‌باشند، ایده آل است.

دوربین dslr از انواع دوربین عکاسی

دوربین بدون آینه

دوربین‌های بدون آینه نوعی دوربین دیجیتال است که برخلاف دوربین‌های DSLR آینه و منظره‌یاب اپتیکال یا نوری ندارند. آن‌ها کوچک‌تر، سبک‌تر و معمولا ارزان‌تر از دوربین‌های DSLR می‌باشند. علاوه بر آن، دوربین‌های بدون آینه کیفیت تصویر عالی دارند و لنزهای آن‌ها قابل تعویض است. این دوربین‌ها برای عکاسانی که به دنبال دوربینی با کیفیت تصویر بالا و حمل آسان هستند، ایده آل می‌باشد.

دوربین بدون آینه از انواع دوربین عکاسی دیجیتال

دوربین اکشن

دوربین‌های اکشن برای عکاسی و فیلمبرداری در حین حرکت طراحی شده‌اند. از فناوری ساخت ضد آب و ضد ضربه در دوربین اکشن استفاده می‌شود و کیفیت تصویر خوبی دارند. این دوربین‌ها معمولا کوچک و سبک ساخته شده و می‌توان آن‌ها را به لوازم جانبی مختلفی مانند کلاه ایمنی یا دوچرخه وصل کرد. دوربین‌های اکشن برای ورزشکاران، مسافران و هر کسی که می‌خواهد از ماجراجویی‌های خود عکس بگیرد ایده آل محسوب می‌شوند.

دوربین اکشن از انواع دوربین عکاسی

دوربین عکاسی سوپر زوم

دوربین سوپر زوم از انواع دوربین عکاسی دیجیتال است که لنزی با فاصله کانونی بسیار بلند دارد و به آن‌ها امکان می‌دهد بدون نیاز به تعویض لنز، از سوژه‌های دوردست عکس بگیرند. این دوربین‌ها برای عکاسانی که می‌خواهند از حیات وحش، ورزش یا رویدادهای دیگر از راه دور عکس بگیرند، ایده‌آل می‌باشند. نکته قابل توجه درباره دوربین عکاسی سوپر زوم این است که زوم اپتیکال 20 برابر یا بیشتر دارند. این بدان معناست که آن‌ها می‌توانند سوژه را تا 20 برابر بزرگ‌تر از آنچه با چشم غیرمسلح می‌بینید، نزدیک کنند. برخی از دوربین‌های سوپر زوم حتی دارای زوم اپتیکال 100 برابر یا بیشتر می‌باشند.

دوربین سوپر زوم یکی از انواع دوربین های عکاسی

دوربین کامپکت

دوربین‌های کامپکت از دیگر انواع دوربین عکاسی می‌باشد که کوچک، سبک و استفاده از آن‌ها آسان است. برخلاف دوربین‌های DSLR و بدون آینه که لنزهای قابل تعویض دارند، لنزهای دوربین‌های کامپکت ثابت هستند و معمولا زوم اپتیکال محدودی دارند. این امر دوربین‌های کامپکت را به طور قابل توجهی کوچک‌تر و سبک‌تر از دوربین‌های DSLR و بدون آینه با اندازه مشابه می‌کند و آن‌ها را به انتخابی محبوب برای عکاسانی تبدیل می‌کند که به دنبال دوربینی قابل حمل و آسان برای استفاده می‌باشند.

دوربین کامپکت از انواع دوربین عکاسی

دوربین عکاسی بریج

دوربین بریج نیز از انواع دوربین عکاسی دیجیتال است که پلی میان دوربین‌های کامپکت و DSLR ایجاد می‌کند. آن‌ها دارای لنز زوم بلندتر از دوربین‌های کامپکت می‌باشند، اما به اندازه دوربین‌های DSLR یا بدون آینه قابل تعویض نیستند. دوربین‌های بریج معمولا ویژگی‌های دیگری مانند لرزشگیر تصویر، فوکوس خودکار سریع و فیلمبرداری با کیفیت بالا نیز دارند. این ویژگی‌ها آن‌ها را به انتخابی عالی برای عکاسانی تبدیل می‌کند که به دنبال دوربینی با زوم اپتیکال و ویژگی‌های پیشرفته می‌باشند.

دوربین عکاسی بریج از انواع دوربین دیجیتال

دوربین 360 درجه

اگر به عکاسی 360 و پانوراما علاقه دارید، دوربین 360 درجه انتخاب جذابی برای شماست. این دوربین‌ها تصویری کامل و پانوراما از محیط اطراف خود را ثبت می‌کنند. دوربین 360 درجه، با استفاده از چندین لنز یا یک لنز با قابلیت چرخش ۳۶۰ درجه، تصاویری با زاویه دید بسیار گسترده را ثبت می‌کند و به شما امکان می‌دهد تا بدون نیاز به چرخش دوربین، همه چیز را در یک نگاه ببینید.

دوربین 360 درجه از انواع دوربین عکاسی

دوربین گوشی هوشمند

کیفیت تصویر دوربین‌های گوشی هوشمند در سال‌های اخیر به طور قابل توجهی افزایش یافته است. بسیاری از افراد همیشه گوشی‌های هوشمند خود را به همراه دارند، بنابراین همیشه دوربینی با خود دارند. همچنین برنامه‌های زیادی برای ویرایش عکس و فیلم در دسترس است که می‌توانید از آن‌ها برای بهبود عکس‌های خود استفاده کنید. با این حال، کیفیت تصویر این دوربین‌ها به اندازه دوربین‌های حرفه‌ای خوب نیست و زوم محدودی دارند. دوربین‌های گوشی هوشمند برای عکس برداری معمولی و به اشتراک گذاری فوری عکس‌ها در رسانه‌های اجتماعی ایده آل می‌باشند.

دوربین گوشی های هوشمند یکی از انواع دوربین های عکاسی

دوربین مدیوم فرمت

دوربین‌های مدیوم فرمت از حسگرهای بزرگتری نسبت به دوربین‌های DSLR و بدون آینه استفاده می‌کنند و به همین دلیل کیفیت تصویر بسیار بالایی دارند. آن‌ها برای عکاسان حرفه‌ای که به بهترین کیفیت تصویر ممکن نیاز دارند، ایده‌آل می‌باشند. با این حال، دوربین مدیوم فرمت بسیار بزرگ، سنگین و گران است.

دوربین مدیوم فرمت

دوربین عکاسی Polaroid

دوربین‌های پولاروید از انواع دوربین عکاسی فوری هستند که بلافاصله پس از عکاسی، آن را برای شما چاپ می‌کند. دوربین‌های پولاروید از نوعی فیلم استفاده می‌نماید که حاوی یک لایه حساس به نور و یک لایه شیمیایی است. هنگامی که عکس گرفته می‌شود، نور از لنز عبور کرده و به فیلم برخورد می‌کند. این نور لایه حساس به نور را تحت تاثیر قرار می‌دهد و یک تصویر نامرئی ایجاد می‌گردد. سپس فیلم از طریق غلطک‌هایی حرکت کرده که مواد شیمیایی را روی آن پخش می‌نماید. مواد شیمیایی با تصویر نامرئی واکنش نشان می‌دهند که باعث ایجاد عکس می‌شود.

دوربین عکاسی پولوراید از انواع دوربین عکاسی

4 برند برتر انواع دوربین عکاسی

برندهای متعددی در سراسر جهان در تولید دوربین عکاسی حرفه‌ای فعالیت دارند. اما با این حال برخی از آن‌ها دارای عملکرد بهتری می‌باشند. 4 برند برتر انواع دوربین عکاسی را در ادامه مشاهده می‌کنید:

  • Canon
  • Nikon
  • Sony
  • Fujifilm

نکات قابل توجه در هنگام انتخاب میان انواع دوربین عکاسی

انتخاب دوربین مناسب می‌تواند چالش برانگیز باشد، زیرا انواع مختلفی با ویژگی‌ها و قیمت‌های متنوع در بازار موجود می‌باشند. برای انتخاب آگاهانه، باید به چند نکته کلیدی توجه کنید. در زیر نکات مهم در انتخاب انواع دوربین عکاسی را مشاهده می‌نمایید:

  1. سطح مهارت و نیازهای خود را در نظر بگیرید
  2. نوع عکاسی مورد علاقه خود را مشخص کنید
  3. بودجه خود را تعیین کنید
  4. ویژگی‌های مهم را بررسی کنید
  5. قبل از خرید، تحقیق کنید و بررسی‌ها را بخوانید

جدول مقایسه ویژگی انواع دوربین عکاسی

در این مقاله سعی داشتیم انواع دوربین عکاسی را معرفی کنیم. در ادامه جدول زیر را مشاهده نمایید؛ دوربین‌های معرفی شده را به صورت تخصصی با یک دیگر مقایسه کرده‌ایم.

ویژگی DSLR بدون آینه دوربین اکشن سوپر زوم کامپکت بریج 360 درجه گوشی هوشمند مدیوم فرمت پولوراید
سایز سنسور APS-C، فول فریم APS-C، فول فریم کوچک کوچک کوچک کوچک کوچک کوچک فول فریم متوسط
کیفیت تصویر عالی عالی عالی خوب خوب خوب خوب خوب عالی عالی
قابلیت تعویض لنز بله بله خیر خیر خیر خیر خیر خیر خیر خیر
زوم محدود محدود زیاد زیاد محدود زیاد محدود محدود محدود محدود
وزن و ابعاد بزرگ و سنگین متوسط کوچک متوسط کوچک متوسط کوچک کوچک بزرگ و سنگین متوسط
قیمت متوسط تا بالا متوسط تا بالا بالا متوسط پایین متوسط متوسط پایین بالا متوسط
هدف عکاسی حرفه‌ای عکاسی حرفه‌ای، فیلمبرداری عکاسی حرفه‌ای، فیلمبرداری، ورزشی عکاسی خانوادگی، سفر عکاسی روزمره عکاسی ورزشی، حیات وحش عکاسی پانوراما عکاسی روزمره عکاسی حرفه‌ای عکاسی فوری
مزایا کیفیت تصویر عالی، قابلیت تعویض لنز کیفیت تصویر عالی، سبک‌تر و کوچکتر از DSLR کیفیت تصویر عالی، فیلمبرداری حرفه‌ای زوم زیاد، قابل حمل سبک و کوچک، قیمت مناسب زوم بلند، ویژگی‌های پیشرفته دید 360 درجه همیشه همراه شما کیفیت تصویر عالی عکس‌های فوری
معایب بزرگ و سنگین، قیمت بالا بزرگ و سنگین، قیمت بالا قیمت بالا، کیفیت تصویر پایین تر، عمر باتری کوتاه زوم محدود، کیفیت تصویر پایین‌تر کیفیت تصویر پایین‌تر بزرگ و سنگین قیمت بالا، کیفیت تصویر پایین تر کیفیت تصویر پایین‌تر بزرگ و سنگین، قیمت بالا قیمت بالا

فاطمه علیزاده 1403/2/17